رفرنس
Pordelan, N., & Hosseinian, S. (2020b). Online Career Counseling Success: The Role of Hardiness and Psychological Capital. International Journal for Educational and Vocational Guidance, forthcoming.doi: 10.1007/s10775-020-09452-1
چکیده به زبان فارسی+انگلیسی+فرانسوی+آلمانی+اسپانیایی
چیکده
مشاوره شغلی برخط افق جدید مهمی برای راهنمایی حرفه ای است. مطالعه حاضر نقش مشاوره شغلی برخط و سرمایه روانشناسی و سرسختی را در تصمیم گیری شغلی بررسی می کند. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان تهرانی در سال 1398 بود. پس از انتخاب تصادفی ، 30 دانشجو هر کدام در گروه مشاوره آنلاین یا گروه کنترل قرار گرفتند. پس از مشاوره برخط ، دانشجویان مداخله نمرات بالاتری نسبت به گروه کنترل در تصمیم گیری شغلی کسب کردند. در گروه مداخله (اما نه در گروه کنترل) ، دانش آموزان با سرسختی و سرمایه روانشناختی بالاتر نمرات بیشتری بیشتری در تصمیم گیری شغلی داشتند.
Abstract
Online career counseling is an important new horizon for vocational guidance. The present study investigates the role of online career counseling and of psychological capital and hardiness on career decision making. The research population included all Tehran students in 2019. After random selection, 30 students each were assigned into either the online counseling group or the control group. Afteronline counseling, intervention students had higher scores than the control groupon career decision making. In the intervention group (but not the control group), students with higher hardiness and psychological capital had higher scores on career decision making.
Résumé
Succès de l’OrientationProfessionnelle En Ligne : Le Rôle de la Hardiesse et du Capital PsychologiqueL’orientation professionnelle en ligne représente un nouvel horizon important pour l’orientation professionnelle. La présente étude examine le rôle de l’orientation professionnelle en ligne, ainsi que du capital psychologique et la hardiesse dans le processus de décision de carrière. La population étudiée comprend tous les étudiants de Téhéran en 2019. Après une sélection aléatoire, 30 étudiant·e·s ont chacun été répartis soit dans le groupe de counselingen ligne, soit dans le groupe contrôle. Après avoir suivi le counselingen ligne, les étudiant·e·s du groupe d’intervention ont obtenus des résultats plus élevés que le groupe contrôle sur la prise de décision de carrière. Dans le groupe d’intervention (mais pas dans le groupe contrôle), les étudiant·e·s avec une plus grande hardiesse et capital psychologique ont obtenu des scores plus élevés sur la prise de décision de carrière
Zusammenfassung
Erfolg in der Online-Laufbahnberatung: Die Rolle der Widerstandsfähigkeit und des psychologischen KapitalsDie Online-Laufbahnberatung ist ein wichtiger neuer Horizont für die Laufbahnberatung. Die vorliegende Studie untersucht die Rolle der Online-Laufbahnberatung sowie des psychologischen Kapitals und der Widerstandfähigkeit bei der Entscheidungsfindung im Beruf. Die Stichprobe umfasste alle Teheraner Studierenden des Jahres 2019. Nach einer Zufallsauswahl wurden jeweils 30 Studierende der Online-Beratungsgruppe sowie der Kontrollgruppe zugeteilt. Nach der Online-Beratung hatte die Online-Beratungsgruppe höhere Werte im Bereich der Entscheidungsfindung im Beruf als die Kontrollgruppe. In der Online-Beratungsgruppe (nicht aber in der Kontrollgruppe) hatten Studierende mit höherer Widerstandsfähigkeit und höherem psychologischen Kapital höhere Werte im Bereich der Entscheidungsfindung im Beruf.
.
Resumen
Éxito de la orientación profesional on-line: El papel de la resistencia y el capital psicológicoLa orientación par el desarrollo de la carrera on-line supone unnuevo e importante horizonte para la orientación profesional. El presente estudio investiga el papel de la orientación profesional on-line y del capital psicológico y la resistencia en la toma de decisiones de carrera. La población investigada incluyóa todos los estudiantes de Teherán en 2019. Después de realizar un muestreoaleatorio, 30 estudiantes fueron asignados al grupo de orientaciónon-line oal grupo de control. Después de la orientaciónon-line, los estudiantes con los que se había realizado la intervención obtuvieron puntuaciones más altas que el grupo de control en la toma de decisiones de carrera profesional. En el grupo de intervención (pero no en el grupo de control), los estudiantes con mayor resistencia y capital psicológico obtuvieron mejores puntuaciones en la toma de decisiones sobre carrera profesional.